Każdy samochód składa się z kilku większych układów, dzielących się na mniejsze komponenty. Na wzór ludzkiego organizmu, te ściśle ze sobą współpracują. Jednym z podstawowych elementów konstrukcyjnych samochodu jest układ wydechowy. Pomimo tego, że jego budowa nie jest skomplikowana, znajduje się tu wiele ważnych komponentów. Jednym z nich jest katalizator. Do czego służy katalizator? Za do odpowiada? Sprawdź!
Katalizator samochodowy – co to?
Pomimo tego, że układ wydechowy charakteryzuje się prostą konstrukcją, w rzeczywistości jest jedną z bardziej skomplikowanych jednostek, pełniących szereg niezwykle ważnych funkcji. To właśnie w jego wnętrzu znajduje się katalizator samochodowy, nazywany również konwerterem katalitycznym bądź reaktorem. Zadaniem urządzenia jest zmniejszenie ilości szkodliwych spalin, które powstają w procesie spalania.
Katalizator pełni rolę filtra samochodowego, na którym osadzają się substancje szkodliwe. Proces zapobiega wydostawaniu się cząsteczek poza układ wydechowy. Obecnie w samochodach montowane są dodatkowe pochłaniacze par paliwa, które jeszcze bardziej skutecznie chronią środowisko naturalne przed zanieczyszczeniem. Aktualnie producentów pojazdów obowiązuje norma emisji spalin Euro VI, która jasno mówi o tym, iż każde auto musi być wyposażone w katalizator. W przeciwnym wypadku, auto nie przejdzie procesu homologacji, co przełoży się na to, że nie zostanie dopuszczone na rynek sprzedaży.
Za co odpowiada katalizator?
Katalizator instalowany jest zawsze kilkadziesiąt centymetrów za kolektorem, dzięki czemu wszystkie spaliny samochodowe przedostają się przez jego wnętrze. W zależności od tego, z jakim samochodem mamy do czynienia, liczba katalizatorów może być różna. Najczęściej można spotkać się z jednym reaktorem, jednak nowoczesne pojazdy wyposażone są nawet w trzy katalizatory. Do czego służy katalizator? Jego zadaniem jest wychwytywanie oraz neutralizowanie szkodliwych związków znajdujących się w spalinach. Sklep motoryzacyjny online S-Auto oferuje szeroką gamę katalizatorów. Znaleźć można tu też inne elementy układu wydechowego i pozostałe komponenty samochodowe.
Z czego składa się katalizator?
Od zewnątrz katalizator przypomina tłumik. Jest on jednak znacznie cięższy i nieco mniejszy. Mogłoby się wydawać, że jest to zwykła, blaszana puszka. Nic bardziej mylnego. Jego wewnętrzna struktura przypomina plaster miodu. Kanaliki pokryte są dedykowanymi pierwiastkami. Najczęściej jest to platyna, jednak spotkać można się też z palladem oraz rodem. W zależności od rodzaju katalizatora, rdzeń może być wykonany z metalu bądź ceramiki.
Działanie reaktora przypomina filtr. Trujące spaliny trafiają prosto z silnika do układu wydechowego, gdzie następuje ich ostateczna filtracja. Główną rolę odgrywa tu katalizator, a konkretniej rzecz biorąc – pierwiastki umieszczone w kanalikach. To właśnie one neutralizują szkodliwe działanie spalin. W ten sposób do atmosfery trafiają praktycznie nieszkodliwe zanieczyszczenia.
Objawy uszkodzenia katalizatora
Warunki pracy katalizatora nie należą do najłatwiejszych. Ze względu na jego umiejscowienie, nieustannie narażony jest on na działanie szkodliwych czynników atmosferycznych, uszkodzenia mechaniczne, niskie temperatury czy środki chemiczne trafiające na drogi. Co więcej, przechwytuje on spaliny o temperaturze ok. 600°C, co dodatkowo go obciąża. Określenie przybliżonej wytrzymałości urządzenia jest trudne do oszacowania, jednak producenci deklarują jego bezawaryjną pracę do ok. 200 tysięcy kilometrów. Po tym czasie należy wyczyścić bądź wymienić element. Najwyższej jakości katalizatory można zakupić tutaj:https://sklep.s-auto.pl/czesci-samochodowe/lista-produktow/katalizator,100047.
Pierwszymi objawami zużytego katalizatora będą hałas dobiegający spod samochodu oraz spadek mocy silnika. W nowszych samochodach pojawia się także kontrolka silnika. Niekiedy możemy mieć też problem z rozruchem silnika oraz zauważyć nierównomierne obroty czy wzrost spalania.